Fototeknik

På den här sidan ska vi ge exempel på olika fototeknik man kan använda vid erotikfoto.

Bländaren

Kamerans bländare bör man behärska. Bländaren sitter i objektivet och storleken anges i ett konstigt tal som brukar skrivas f2.8 eller f3.5-5.6. Bländaren är i princip hålet som släpper in ljus till kameran. Den, tillsammans med slutartiden och ISO-värdet bestämmer exponeringen på varje bild. Stor bländare = stort hål som släpper in mycket ljus på kort tid. Alltså kan slutartiden vara kort. Jämför med hur lång tid det tar att fylla en hink med vatten. Om du har en grov slang går det fort, har du en trädgårdsslang så tar det en stund. Det som är lite klurigt med bländaren och bländarvärdet är att de har ett omvänt samband, dvs ett litet bländarvärde, tex f2.8, innebär en större bländare (större hål) än f11.

Nog snackat om detta tycker ni nu, när blir det här intressant? Vad använder man det här till? Jo, bländaren kan man använda för att styra skärpedjupet i bilden, alltså hur mycket i bilden som är skarpt och hur mycket som blir suddigt. Och det kan man göra mycket häftigt med.

Skärpedjupet styr blicken

Bild med kort skärpedjup som ger spänning

Ett kort skärpedjup som på bilden ovan ger spänning. En stor bländare, alltså ett litet tal tex 2.0 eller 2.8, ger ett kort skärpedjup. Ställ kameran i läge A eller AV och experimentera med olika bländare och se hur skärpedjupet förändras. Använd stativ, då du med små bländare kommer att få långa slutartider och annars riskerar att få skakningsoskärpa.

Exempel på olika skärpedjup

Brännvidden

Brännvidden anges i mm och kan väl till viss del jämföras med hur många gångers förstoring en kompaktkamera har. En kort brännvidd är ett kort objektiv som får med mycket, brukar kallas vidvinkelobjektiv. Ett långt objektiv som ser långt men får med lite i bilden har lång brännvidd och kallas teleobjektiv. En lång brännvidd ger också ett kort skärpedjup. Perspektivet i bilden förändras med brännvidden. Långa brännvidder komprimerar och saker verkar närmare varandra än om man använder en vidvinkel. Fotografen och utbildaren Janne Arleklint visar det här på ett bra sätt i ett blogginlägg, Brännvidd och perspektiv

Vilken brännvidd man använder vid erotikfoto beror oftast på rent praktiska anledningar, dvs hur långt ifrån motivet du kan ha kameran och ändå få med allt i bilden.

Skärpedjupet styr betraktaren

Skärpedjupet igen…

 

Bra exempel på hur man kan använda ljus och skärpa för att skapa sin bild

Ljuset och skärpan skapar en spännande bild.

Bildvinkeln gör allt

Spännande vinkel för den här bilden

Använd motljuset för att skapa en spännande bild

Lär dig behärska motljus

IMG_3786_bw_2

Skärpedjupet igen. Med skärpan styr du betraktarens blick och gör så att bakgrunden inte tar uppmärksamhet från motivet

IMG_3801_bw_2

Kvinnans bröst är ett motiv som alltid går hem

Komposition

Lägg till något oväntat… Genom att lägga till något oväntat kan du skapa spänning i en bild. Det kan vara en tredje hand på eller vid en ensam människa, eller något annat som inte riktigt hör hemma i bilden. Prova dig fram!

hands2b

Genom att ställa fokus på något som uppenbarligen inte är bildens huvudmotiv kan man också skapa spänning. Exemplet nedan har vi lånat från sheposes.

duck2